donderdag 4 september 2014

Lagere hypotheekrentes in aantocht



De Europese Centrale Bank heeft vandaag de belangrijkste rentetarieven in de eurozone verlaagd naar een percentage van 0,05%. Een verdere verlaging van de hypotheekrente zit er dus weer aan te komen.

Het gaat financieel nog niet zo goed binnen Europa. Om banken aan te sporen om meer geld uit te lenen is de rente nu sterk verlaagd. Tegen een zeer lage rente kunnen banken nu geld lenen. Logisch dat de hypotheekrentes nu verder omlaag gaan. Minder goed nieuws voor spaartegoeden, maar ik stort het meeste geld toch in de stenen van mijn huis.

Volgend jaar juni moet ik één van mijn hypotheekdelen verlengen. Nu alvast een voorstel opvragen bij de bank heeft geen zin. Ze zullen mij namelijk laten bloeden voor de paar maanden die ik nog te gaan heb in de lopende rentevast periode. De kans wordt wel steeds groter dat de hypotheekrentes volgend jaar juni nog steeds extreem laag zijn.

Nu maar hopen dat de banken de huiseigenaren ook mee laten profiteren van de huidige rentestanden. De huidige winstmarge in de hypotheekrentes lijken mij ruim voldoende.

3 opmerkingen:

  1. Sowieso pas oversluiten op het moment dat de rentes weer dreigen omhoog te gaan, anders maak je kosten zonder dat je er daadwerkelijk voordeel van hebt. Wel lekker dat je in juni een nieuwe rente krijgt, ik moet nog ruim 4 jaar wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij moeten nog 3 jaar wachten (min 2 maand) en ik hoop heel erg dat de boel dan nog niet omhoog is geschoten en ik kan profiteren van lage rentestanden. Tot die tijd zoveel mogelijk aflossen en dus sowieso een zo laag mogelijk bedrag over houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gelag betaal je toch wel met die lage rente. Niet alleen je spaargeld gaat eraan, alle financiële verzekeringen (spaarpotjes zoals je pensioen etc.) gaan eraan die nu eenmaal op dit principe (op)bouwen. Dan klapt de dollar (en de euro dus ook) en dan beginnen de overheden weer met een schone lei met de ECU. O ja, de particuliere schulden verdwijnen natuurlijk niet.....

    BeantwoordenVerwijderen