zaterdag 10 mei 2014

Lagere hypotheekrente bij aflossen en inbrengen spaargeld



Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat banken klanten gaan belonen die minder lenen door het inbrengen van spaargeld. Ook het extra aflossen gaan ze belonen met een lagere hypotheekrente. Uiteraard geldt dit uitsluitend voor nieuw gesloten hypotheken.

Banken gaan meer variatie aanbrengen in tarieven om huiseigenaren te stimuleren om meer eigen geld te gebruiken om een huis te kopen of om de hypotheek af te lossen. In het huidige systeem volgt er ook al een beloning bij het extra aflossen, maar je moet eerst flink aflossen om het ook te merken aan de hoogte van de hypotheekrente.

Mijn hypotheek bedroeg tot september 2012 ongeveer €199.000. Ik zou mijn hypotheek moeten verlagen naar €147.000 om een rentevoordeel te krijgen. Aflossen hoef ik dus niet te doen om in lager risicocategorie terecht te komen. Mijn huis staat niet meer onder water, maar de geldverstrekker rekent nog steeds met dezelfde risico’s.

Het extra aflossen op hypotheken die onder water staan is ook in het belang van de banken. Jammer dat ze dit niet inzien en de aflossende huiseigenaar niet belonen met een kleine rentekorting.

1 opmerking:

  1. Inderdaad jammer. Wel heeft mijn bank nu het percentage verhoogd waarin je boetevrij kan aflossen van 10 naar 20%. Dus zo komen ze klanten toch nog wat tegemoet. Voor ons prettig, al zou een extra rentekorting nog mooier zijn natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen