woensdag 19 maart 2014

Het blijft goed gaan met de huizenmarkt



Het Kadaster heeft weer positieve cijfers gepubliceerd over het aantal verkochte huizen in februari. Er zijn 10.030 huizen verkocht. Dit is een stijging van 27% ten opzichte van de verkoopcijfers in februari 2013.

De cijfers waren ook beter dan de resultaten in januari. In januari zijn er namelijk 8.908 huizen verkocht. Een stijging van het aantal gesloten hypotheken kan dan ook niet uitblijven. Er zijn namelijk 16,9% meer hypotheken verstrekt.

Bijna op alle fronten gaat het beter, alleen de gemiddelde huizenprijzen vallen nog tegen. Ze zakken niet meer, maar de stijgende lijn is ook nog niet ingeslagen. Voor mijn hypotheek maakt dit geen verschil, maar als de waarde sterk stijgt, lijkt het extra aflossen een extra impuls te krijgen. Aan twee kanten wordt de overwaarde namelijk in dat geval gestuwd.

Ik schat mijn overwaarde nu in op €10.000. Als mijn huis in één jaar tijd 3% meer waard wordt, zal mijn theoretische overwaarde stijgen naar €15.400. Als ik ook nog extra aflossingen meereken is het wel zeer eenvoudig overwaarde creëren.

1 opmerking:

  1. Niet te vroeg juichen!
    We gaan naar de bodem maar zijn er nog lang niet.

    http://www.nu.nl/economie/3732082/huizenprijzen-verder-gedaald.html

    BeantwoordenVerwijderen