vrijdag 12 juli 2013

Koophuis steeds vaker blok aan het been



Volgens het NVM kampen steeds meer huiseigenaren met problemen door de gedaalde huizenprijzen. Door werkloosheid en scheidingen valt het inkomen sterk terug en de vaste lasten blijven op hetzelfde niveau.

Eén op de acht verkochte huizen blijkt op dit moment verkocht te worden met een gedwongen karakter. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan huizen die verkocht worden voor een te laag bedrag uit noodzaak. Verkopers van huizen moeten in de huidige markt ook te lage biedingen serieus in overweging nemen. Er zullen veel verkopers zijn die nu spijt hebben van een bod die ze een paar jaar geleden hebben afgewezen. Bij verdere daling van de huizenprijzen kan een te laag bod toch beter worden geaccepteerd.

In het tweede kwartaal van 2013 zijn er ongeveer 20% meer huizen verkocht in vergelijking met het eerste kwartaal. De huizenprijzen zijn gezakt, maar de daling is klein. In het tweede kwartaal bedroeg de gemiddelde koopprijs €205.000. Hiermee zijn de huizenprijzen gezakt met 0,3%.

De vergelijking met één jaar eerder komt minder positief uit. De huizenprijzen zijn in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 5% lager in vergelijking met de huizenprijzen in het tweede kwartaal van 2012. Wij lijken onderweg naar betere tijden, maar wij zijn er nog niet.

1 opmerking:

  1. Ik ben zo blij dat ik niet hoef te verkopen en ook nog graag blijf zitten waar ik zit. Tot nu is me dat ook nog gegeven en daar ben ik dankbaar voor. Wel al afgelost tot ver boven water, maar toch.. ik zou het verlies niet graag nemen. We kochten in de duurste tijd! (2007) Zo lang je kan blijven wonen is er niets aan de hand. En nu maar hopen dat het voor mensen in minder fijne omstandigheden een iets mee valt en in ieder geval heel snel weer aan trekt allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen