dinsdag 9 april 2013

Taak van de bank bij restschulden



Komende woensdag (10 april) zal De Vijfde Dag aandacht besteden aan de taak van de banken bij restschulden na verkoop van een eigen woning. Het programma heeft mij gevraagd voor een interview, maar ik ventileer mijn mening liever op het internet.

Op mijn blogs Hypotheken.blog.nl en Huizenmarkt.blog.nl heb ik meerdere artikelen geschreven over het steeds groter wordende probleem van de restschulden. De huizenprijzen zijn sinds 2008 ongeveer 20% tot 25% gezakt. Huiseigenaren die moeten verkopen lopen tegen restschulden aan van tienduizenden euro’s. Stel een huis is in 2007 gekocht voor €200.000. De kosten zijn volledig meegefinancierd, dus de hypotheek bedraagt €215.000. Gedurende de looptijd is er niets afbetaald en de opgebouwde waarde in de gekoppelde kapitaalverzekering laten wij buiten beschouwing. Uitgaande van een daling van 20%, kan het huis nu verkocht worden voor €160.000. Restschuld: €55.000.

Wat is de taak van de bank?
De restschuld die overblijft is het probleem van de voormalige huiseigenaar. Indirect is het ook een probleem van de bank, want hoogstwaarschijnlijk gaat het niet lukken om het volledige bedrag te verhalen bij hun klant. U zou kunnen stellen dat de bank ook moet bloeden voor de restschulden, want zij hebben met hun kennis van zaken de hypotheek verstrekt. Achteraf was het waarschijnlijk verstandiger geweest om te kiezen voor een hypotheekvorm met tussentijdse aflossing. Of de bank had achteraf niet zo eenvoudig een te hoge hypotheek mogen verstrekken uitgaande van het inkomen van de klant.

Uiteraard is er ook een taak weggelegd voor de bank, maar het blijft hoofdzakelijk het probleem van de klant. Bij het aangaan van de hypotheek had de bank mogelijk beter moeten waarschuwen tegen het gevaar van het afsluiten van een hoge hypotheek, maar de klant wist welke verplichting hij aanging. De bank moet zorgen voor een goede begeleiding van de klant en samen kijken naar de beste oplossing. In het geval de banken een deel van de schulden gaan kwijtschelden, moeten wij indirect gezamenlijk de rekening dragen.

2 opmerkingen:

  1. Het zou ook zuur voelen voor degene die wel aan het aflossen zijn! Natuurlijk is het erg als je je huis moet verkopen door verlies van baan of scheiding bijv. Maar ik maak in het nu ook de keus om niet op vakantie te gaan, geen auto te rijden om dit soort ellende te voorkomen, omdat ik aflos van mijn uitgespaarde geld. Een ander die zijn/haar leven wat minder streng aan banden legt, zou naar mijn idee te makkelijk weg komen met een restschuld. Dus idd: de verantwoordelijkheid ligt bij de lener zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je je huis met verlies moet verkopen, kijk dan bij Hypotheek Restschuld. Zij begeleiden bij dreigende restschuld en werken aan een goede regeling met de bank of hypotheekverstrekker. Dit voorkomt dat je met grote problemen achterblijft. http://www.hypotheekrestschuld.nl

    BeantwoordenVerwijderen