woensdag 10 april 2013

Spaarrente 2%, hypotheekrente 5,75%



Sinds kort is de hoogte van mijn spaarrente gezakt naar 2%. Het verschil tussen de rente op mijn aflossingsvrije hypotheek (5,75%) en mijn spaarrente wordt nu wel erg groot.

Ondanks dat de betaalde hypotheekrente aftrekbaar is van het inkomen, is het aantrekkelijker om zoveel mogelijk spaarrente te gebruiken voor het aflossen van mijn huis. Toch is het belangrijk om niet te beslissen op basis van momentopnames. De komende tien jaren gaat de spaarrente waarschijnlijk wel weer stijgen.

Door vragen die ik via de mail krijg van lezers van mijn blog, wil ik nog een keer benadrukken dat het verstandig is om een flinke buffer aan spaargeld achter de hand te hebben. Extra aflossen op de hypotheek zorgt voor lagere maandlasten, maar de besparingen zijn maar klein. U moet met uw spaargeld niet alleen een kapotte wasmachine kunnen vervangen, maar u moet ook een aantal maanden een sterke verlaging van het inkomen kunnen opvangen. Voldoende spaarrente is belangrijker dan een lagere hypotheek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten