dinsdag 2 april 2013

Leningdeel aflossen? Hypotheekrente kort vastzetten



Uitgaande van de renteontwikkeling van de afgelopen twintig jaren zijn de huiseigenaren die steeds hebben gekozen voor een korte rentevast periode het beste uit geweest. Voor een leningdeel dat u tussentijds gaat aflossen hoeft u niet te kiezen voor een rentevast periode van tien jaren of langer.

De meeste huiseigenaren hebben een hypotheek in meerdere leningdelen. U kunt per leningdeel kiezen voor een bepaalde rentevast periode. Indien u kiest voor zekerheid, moet u de hypotheekrente voor een lange periode vastleggen. Een deel dat u op termijn gaat aflossen kan best voor een kortere periode worden vastgelegd.

Voor mijn lopende hypotheek heb ik in het verleden gekozen voor verschillende rentevast periodes. Het deel dat ik de komende jaren ga aflossen moet ik 5,75% aan hypotheekrente over betalen. De rente staat nog voor een periode van ongeveer zeven jaren vast. De schuld op dit leningdeel bedraagt op dit moment nog €89.352. Het gaat mij niet lukken om deze schuld binnen zeven jaren in te lossen. In het geval ik nu op het punt zou staan om de hypotheekrente opnieuw voor een periode vast te zetten, zou ik kiezen voor een rentevast periode van één of maximaal twee jaren. Afhankelijk van de hoogte van de hypotheekrente zou ik ook durven kiezen voor een variabele rente.

Ik heb Centraal Beheer Achmea (geldverstrekker) verzocht om een nieuw voorstel te sturen om de lopende periode open te breken en om te kiezen voor een kortere periode. Mijn doel is om een iets lagere hypotheekrente verschuldigd te zijn.

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten