donderdag 10 januari 2013

Noodzaak om aflossingsvrije hypotheek af te lossen



Tot 1 april 2013 heeft u nog de tijd om uw hypotheek om te zetten naar een andere hypotheekvorm onder de oude hypotheekregels. Persoonlijk kies ik ervoor om de hypotheek ongewijzigd te laten en zelf een plan te maken om van de aflossingsvrije hypotheek af te komen.

Eind 2012 gingen veel huiseigenaren met een hypotheekvorm waar ze achteraf spijt van hebben, de hypotheek omzetten naar bijvoorbeeld een bankspaarhypotheek. Door de dalende huizenprijzen zijn huiseigenaren zich gaan beseffen dat een aflossingsvrije hypotheek achteraf toch niet de beste keuze was. Deze hypotheekvorm is zeer geschikt bij constant stijgende huizenprijzen, maar de tijden zijn nu anders.

Aflossingsvrije hypotheek toch aflossen
Om de aflossingsvrije hypotheek toch af te lossen moet u zelf een plan van aanpak maken. U bepaalt zelf de tempo, maar u moet wel consequent blijven aflossen om uw doel te kunnen realiseren. In de praktijk zal het lastig zijn voor de meeste huiseigenaren om de hypotheek extra af te lossen. De meeste hypotheken zijn namelijk gebaseerd op het maximale bedrag dat gezien het inkomen maandelijks opgebracht kan worden.

Aflossingsvrije hypotheek aflossen is een langzaam traject
Extra aflossen is een proces die langzaam zorgt voor lagere maandlasten. Uitgaande van een hypotheekrente van 4,5% geeft een extra aflossing van €500 een maandelijkse besparing van €1,88. Dit is ook nog slechts een bruto besparing. De netto besparingen zijn nog lager.

Waarom extra aflossen op uw hypotheek?
Ondanks de relatief lage besparingen is het extra aflossen op de aflossingsvrije hypotheek toch verstandig. Dit geldt met name voor huizen die minder waard zijn dan de hypotheek dat op het huis rust. Deze woningen zijn door dalende huizenprijzen onverkoopbaar geworden. De eigenaar kan het huis niet verkopen zonder er restschulden aan over te houden. Door tussentijds extra af te lossen kunt u de juiste verhoudingen weer aan gaan brengen. Het huis moet namelijk meer waard zijn dan de schuld op het huis.

3 opmerkingen:

  1. €500 geeft bij 4,5% rente inderdaad maar een besparing van €1,88, maar als je deze €1,88 de volgende maand samen met die €500 aflost en dat elke maand herhaalt, dan kun je na 5 jaar al €625,90 aflossen en na 10 jaar zelfs €783,50.

    Ik geef toe, dat is nog steeds langzamer dan je zou willen, maar op die manier kun je wel een hypotheek van €185.000 met 4,5% rente aflossen in iets meer dan 19 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het grote voordeel van een aflossingsvrijwe hypotheek is wel dat je deze veelvuldig en onbeperkt mag aflossen. Andere vormen mogen soms maar een maal per 2 jaar voor 10% worden afgelost. Dat is pas funest. Dus met een aflossingsvrije hypotheek en verstand in je bol kun je fantastisch je huis terug betalen.
    De banken zouden de eis voor het maximaal te lenen bedrag echter veel strenger moeten bepalen.
    Ik los zelf als volgt af: jaarlijks betaal ik de bruto hypotheek. In het voorjaar krijg ik een deel van de betaalde rente terug. Hiermee los ik direct de hypotheek af. Het verschil in maandlasten wordt direct bij het storten van mijn salaris naar een aparte rekening overgemaakt. De jaarlijkse som hiervan wordt ook gebruikt om af te lossen. De sneeuwbal rolt zo vlot door en de hypotheek krimpt ziender ogen. Als doel hanteer ik altijd de bruto maandlasten, die wil ik bijvoorbeeld beneden de xxx euro houden. Een jaar erop onder de yyyy euro etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik los iedere maand op een vaste dag automatisch 500 euro extra af (rente 4,5 %). Dit dwingt mij om elk maand weer eerst die 500 euro te sparen en zie elke maand het resultaat op het overzicht van de bank. Mijn hypotheek loopt nog 23 jaar. Ieder keer als de 500 euro is overgemaakt bespaart het me nu 517 euro rente over de resterende looptijd. Elke maand betaal ik 1,875 euro minder als de vorige maand. Ik doe dit nu 4 jaar en betaal nu iedere maand 100 euro rente minder dan aan het begin.

    BeantwoordenVerwijderen