dinsdag 27 november 2012

Spaargeld gebruiken om af te lossen?



In hoeverre is het verstandig om spaargeld te gebruiken om mee af te lossen? Deze vraag kreeg ik gisteren van een trouwe lezer van mijn blog. Al uw spaargeld gebruiken om uw aflossingsvrije hypotheek mee af te lossen is niet verstandig. U moet een flinke buffer achter de hand hebben aan spaargeld.

U doet er verstandig aan om voldoende geld achter de hand hebben om slechtere tijden te overbruggen. Persoonlijk houd ik een spaarkapitaal van €30.000 tot €35.000 achter de hand. Dit bedrag heb ik in de loop der jaren opgebouwd en ga ik niet gebruiken om mee af te lossen.

Het geld dat u gebruikt om extra af te lossen kunt u niet meer eenvoudig onttrekken uit de woning. Het geïnvesteerde bedrag krijgt u pas weer terug bij verkoop van het huis. Daar moet ik nog wel een kanttekening bij plaatsen. U bent namelijk verplicht om overwaarde opnieuw te investeren in een nieuw aan te kopen huis. In het geval u niet opnieuw gaat kopen is het vrij besteedbaar, anders moet u het opnieuw inbrengen in de nieuwe hypotheek. De consequentie van het niet opnieuw investeren is dat de nieuwe hypotheek niet voor het volledige bedrag aftrekbaar is.

Hoeveel spaargeld moet u achter de hand hebben? Op Nibud.nl kunt u berekenen hoe groot uw spaarbuffer moet zijn. Voor een modaal gezin met kinderen adviseert het Nibud om een bedrag van €24.000 achter de hand te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten