zondag 21 oktober 2012

Onzekerheid over toekomst beperken door af te lossen



Door de huidige economische toestand is het een kwestie van het inkomen vasthouden en de moeilijke financiële tijd uitzitten. Ik zit in de financiële dienstverlening, en dat is op dit moment geen veilige haven. Per 2013 moet de rekening voor het advies voor bepaalde verzekeringen en voor hypotheken rechtstreeks bij de klant neergelegd worden. De kosten worden niet meer in het product verwerkt, maar wordt duidelijk inzichtelijk gemaakt. Zijn klanten bereid om voor het advies te betalen?

De onzekerheden over de toekomst kan gedeeltelijk worden weggenomen door voorzichtiger te zijn met het aangaan van financiële verplichtingen en door eens kritisch te kijken naar de lopende verplichtingen. Hierdoor ben ik mij gaan beseffen dat ik maandelijks wel erg veel moet betalen aan hypotheekrente. Oke… ik kan de betaalde hypotheekrente aftrekken van het inkomen, maar er blijven nog steeds hoge lasten over.

Onzekerheden over de hypotheekrenteaftrek
Op dit moment hoeft niet afbetaald te worden op de hypotheekschuld om te kunnen profiteren van hypotheekrenteaftrek, maar dat zal zeker gaan veranderen. In 2012 hebben politieke partijen voor het eerst de beperking van de hypotheekrenteaftrek in hun verkiezingsprogramma durven opnemen. Dit zal een begin zijn van een zeer snelle versobering van de regeling van de hypotheekrenteaftrek.

Na alvast maatregelen treffen
Het is niet de vraag of de hypotheekrenteaftrek sterk beperkt gaat worden, maar wanneer? Ik wil hier alvast op in gaan spelen door mijn hypotheeklasten nu al te verlagen. In het begin lijkt het een niet te winnen strijd. Ik heb onlangs €12.000 afbetaald op mijn hypotheek, maar het heeft slechts een besparing opgeleverd van €57 bruto per maand. Het lijkt slechts een druppel op een gloeiende plaat, maar het is toch een goed begin.

Door nu alvast te anticiperen op maatregelen die zeker gaan komen kunnen de gevolgen bij voorbaat beperkt worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten